7 Stappen voor het Verantwoord Afvallen + 8 Effectieve Tips bij Gewichtsverlies

Introductie van dit artikel

Het internet zit vol met artikelen die beloven om snel vet te verliezen, wat nog niet eens zo veel moeite kost. Echter, vetverlies is een proces dat inspanning en geduld vraagt. Bovendien, als je als doel hebt om je nieuwe gewicht vast te houden. Want, snel vetverlies leidt er vaak toe dat het zo snel weer terugkomt. Daarom, is het belangrijk dat je een plan hebt waar je op kan bouwen en kan volhouden.

Inspanning voor succes

Om te beginnen, afvallen is een proces dat letterlijk en figuurlijk inspanning vraagt. Er is ook geen dieet dat gegarandeerd succes geeft. Want, verschillende diëten helpen voor verschillende mensen. Daarom, is het belangrijk dat je een dieet vindt dat jou in staat stelt om verantwoord af te vallen en dat de kilo’s wegblijven. Kortom, in dit artikel zullen we stappen behandelen die als basis gelden voor de meeste diëten.

Wat houdt dat in?

Het is niet nodig dat je direct als een gek gaat sporten en alleen op crackers moet gaan leven. Want, de kans is groot dat je na 2 weken uitgeput bent en opgeeft. Daarom, dien je een stapje terug te nemen om ervoor te zorgen dat je jouw dieetplan ka volhouden. Want, met de onderstaande stappen en tips kun je makkelijker over een lange periode kilo’s afvallen.

Stap 1: Zorg voor een systematische calorietekort

Wanneer je gewicht wil verliezen dan zul je een calorietekort moeten opbouwen. Dit houdt in dat je meer calorieën verbrandt dan dat je consumeert. Kortom, wanneer je 2500 calorieën binnenkrijgt en je verbrandt 3000 calorieën dan is er sprake van een calorietekort. Echter, per persoon is het verschillend wanneer je van een calorietekort kan spreken. Omdat, dit afhankelijk is van het geslacht, lengte en leeftijd.

Belangrijke vuistregel

Echter, de volgende vuistregel kun je hanteren als je een calorietekort wil opbouwen om af te vallen: 500 calorieën minder innemen dan dat je lichaam nodig heeft voor het laten functioneren van het lichaam. Want, wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan gaat het lichaam overschakelen in de overlevingsmodus en worden grotendeels van de calorieën opgeslagen als vetreserves.

Hoe pak je dat aan?

Je kunt een calorietekort op twee manieren bereiken, namelijk door minder calorieën te consumeren en/of meer te gaan sporten. Want, wanneer je meer gaat sporten zal je lichaam ook meer calorieën verbranden als energiebron. Hierdoor, bouw je door middel van beweging een calorietekort op. Echter, een calorietekort opbouwen door minder calorieën te consumeren is makkelijker gedaan door meer sporten. Want, met een uur hardlopen verbrand je 500 calorieën en het weglaten van een zak chips levert net zo veel calorieën.

Stap 2: Verminder de calorieën door je eetschema aan te passen

Een veelgemaakte fout die sporters maken tijdens hun afvalproces is dat zij de neiging hebben om meer te consumeren. Omdat, zij denken dat ze meer moeten eten om hun energieniveau op peil moeten houden na de intensieve trainingen. Echter, op dit moment is het belangrijk dat je jouw voedingspatroon aanpast om het maximale uit de calorieën te halen. Want, elk voeding verschilt op de manier het een gevoel van verzadiging geeft.

Bloedsuikers

Bepaalde voeding, zoals eiwitten en gezonde vetten, zorgen voor stabiele suikerniveaus in het bloed. Hierdoor, ervaar je langer een verzadigd gevoel en heb je minder de neiging om te gaan snoepen of te snacken.  Hierdoor, kun je door een aangepaste voedingsschema dezelfde of minder calorieën consumeren en langer verzadigd raken. Zodat, je vervolgens gemakkelijker en sneller kunt afvallen.

Stap 3: Zorg dat je alle macronutriënten binnenkrijgt

Want, het vermijden van veel verschillende voeding gaat er niet voor zorgen dat je sneller gaat afvallen. Echter, een gebalanceerde en gezonde voedingspatroon is de beste manier om verantwoord gewicht te verliezen. Hiervoor, is het niet nodig dat je bepaalde macronutriënten weglaat. Daarom, als je van plan bent om bepaalde voeding weg te laten dat je zorgt dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt via andere voeding.

Koolhydraten?

Neem het voorbeeld van de macronutriënt koolhydraat, waar op zich niks mis mee. Echter, wanneer je wil afvallen is het belangrijk om onderscheid te maken tussen enkelvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten. Want, complexe koolhydraten (bijv. groenten en volkoren granen) worden langzaam afgebroken en zorgen voor een lange afgifte van energie. Daarentegen, enkelvoudige koolhydraten (bijv. pasta) zorgen voor een energiepiek, waardoor je sneller honger krijgt.

Stap 4: Zorg voor calorieverbranding door te sporten

Een gezonde voedingspatroon zonder te sporten, zal het afvallen niet gemakkelijker en sneller maken. Daarom, is het nodig dat je naast een verantwoorde eetschema ook regelmatig sport. Hiervoor, kun je verschillende sporten beoefenen, zoals: zwemmen, voetbal, fitnessen, hardlopen,fietsen of tennissen, zolang je maar in beweging bent.

Bovendien, zorgt beweging ervoor dat je lekkerder in je vel voelt en nog eens dat je een strakker lichaam krijgt. Daarom, is het belangrijk dat je een sport kiest die je leuk vindt en kan volhouden zonder snel op te geven.

Stap 5: Concentreer je meer op krachttraining dan cardio

Zo zijn er twee typen trainingen, namelijk: krachttraining en cardio. Echter, de impact op het lichaam als je wil afvallen kan verschillen. Want, met cardio verbrand je veel calorieën tijdens de oefeningen. Echter, met krachttraining verbrand je zowel tijdens als na de training calorieën. Hierdoor, is krachttraining zeer geschikt als je wil afvallen.

Dat komt, omdat krachttraining zorgt voor spieropbouw en spieren verbranden meer energie dan vetmassa. Kortom, je gaat meer calorieën verbranden wanneer je verhouding spieren tot vet groter is. Echter, spieren hebben een hogere dichtheid dan vet, waardoor je lichaamgewicht toeneemt naarmate je meer pieren opbouwt. Maar, de spiermassa zorgt voor meer calorieverbranding en een strakker lichaam.

Krachttraining gemakkelijk uitvoeren

Een ander voordeel van krachttraining ten opzichte van cardio, is dat je gemakkelijk verschillende oefeningen thuis kunt uitvoeren. Hiervoor, is het alleen nodig om wat gewichten in huis te hebben en je kunt al beginnen. Daarentegen, cardio is lastiger om thuis uit te voeren of vergt een grote investering om bijvoorbeeld een loopband aan te schaffen. Kortom, hou rekening met je lichaamshouding bij het uitvoeren van de krachttrainingen.

Stap 6: Wissel de intensiteit van de trainingen af

Wanneer je maximaal resultaat wil halen uit je trainingen, dan zul je moeten spelen met de intensiteit van de trainingen. Want, snelle trainingen en constante trainingen hebben hun voordelen. Het verschil kun je herkennen aan je ademhaling direct na de training, want bij een intensieve training ben je volledig buiten adem en bij de constante training valt dit juist mee.

Intensieve training

Tijdens intensieve trainingen worden voornamelijk suikers gebruikt als brandstof door het lichaam. Echter, dit betekent niet dat intensieve trainingen (bijv. sprinten en gewichtheffen)  niet helpen bij vetverlies. Want, tijdens intensieve trainingen wordt spiermassa opgebouwd die op hun beurt zorgen voor calorieverbranding. Bovendien, verbranden de spieren ook calorieën tijdens rust.

Constante training

Tijdens constante trainingen (bijv. zwemmen, fietsen en hardlopen) worden zowel vetten als suikers gebruikt als energiebron door het lichaam. Echter, wanneer je vet wil verranden zul je langer moeten gaan trainen totdat je door de suikeropslag heen bent.

Interval training (HIIT)

 Dit is de training, ook wel high intensity interval training genoemd, die in een sessie zowel intensief als constant wordt uitgevoerd, waardoor je jouw trainingen volledig optimaliseert. Het combineert zowel krachttraining als cardio, waar intensiteit wordt opgevild door korte rustperiodes. Hierdoor, zal het hart intensief moeten werken om de spieren en het lichaam te voorzien van zuurstof en energie.

Stap 7: Drink veel water

Water drinken zorgt er niet direct voor dat je gaat afvallen, maar indirect zeker wel. Want, door meer water te drinken gedurende dag zul je minder snel de neiging hebben om suikerhoudende dranken te drinken. Hierdoor, verlaag je in een keer onnodige calorieën die je binnenkrijgt.

Bovendien, zorgt het drinken van water dat je sneller verzadigd raakt tijdens een maaltijd. Als gevolg hiervan, zul je minder snel te veel gaan eten. Kortom, probeer altijd een fles met water bij je te hebben, zodat je de hele dag gehydrateerd blijft.

8 Tips voor afvallen en behoud van gewicht

Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat je gemakkelijker en sneller kan gaan afvallen. Echter, onthoud dat je het afvallen versnelt wanneer je gemotiveerd en consistent met de tips aan de slag gaat.

1. Ontbijt met voeding dat rijk is aan eiwitten

Zorg ervoor dat je ieder dag ontbijt met voeding dat rijk is aan eiwitten. Hierdoor, heb je gedurende dag minder de neiging om te snoepen of te veel gaan eten.

2. Vermijd suikerhoudende dranken en fruitsappen

Deze producten hebben een hoge suikergehalte wat het tot de boosdoener maakt als je wilt afvallen. Daarom, kun je deze producten het beste vermijden zodat je sneller afvalt.

3. Drink 30 minuten voor elke maaltijd water

Hierdoor zul je tijdens de maaltijd sneller verzadigd raken en minder snel te veel gaan eten.

4. Zorg voor voldoende vezels

Kies voeding dat rijk is aan vezels, omdat vezels bijdragen aan gewichtsverlies.

5. Probeer zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten

Bewerkt voedsel is vaak rijk aan suiker en zout, wat niet ten goede komt tijdens het afvallen. Hierdoor, is het verstand tijdens het afvallen om onbewerkt voedsel te eten. Bovendien, zij ze gezonder en geven sneller een verzadigd gevoel.

6. Eet langzaam je voeding op

Door langzaam te gaan eten en langer te kauwen, versterk je het proces van gewichtsverlies. Omdat, je sneller verzadigd raakt en het lichaam hormonen aanmaakt dat een rol speelt bij gewichtsverlies.

7. Weeg jezelf elke dag

Door jezelf ieder dag te wegen, versterkt je de motivatie om ieder dag bewuste keuzes te maken. Hierdoor, zul je beter nadenken over wat je eet en hoe vaak je traint. Ten slotte, je ziet de resultaten terug op de weegschaal.

8. Zorg voor een goede nachtrust

Wanneer je niet goed hebt geslapen, ben je eerder geneigd om ongezond te gaan eten. Hierdoor, is het zeer belangrijk dat je ieder dag voldoende slaapt en tot rust komt.

Bonus Tip: Neem de beste supplementen tijdens het afvallen

Onderdeel van de succesformule om optimaal af te vallen is het gebruik van de juiste supplementen en sportvoeding. Want, tijdens het afvallen is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Speciaal voor sporters die als doel hebben om af te vallen, hebben wij een pakket samengesteld met de beste supplementen voor optimaal gewichtsverlies.

Het Slim Fit Afslank Pakket bevat de volgende supplementen:
  • Whey Proteïne Isolaat
  • Pre Workout
  • Geconjugeerd linolzuur (CLA)
  • Omega 3 Visolie
  • Multivitaminen
  • Afvallen voedings- en trainingsschema
  • Shakebeker

Kortom, het Slim Fit Afslank Pakket bevat alle supplementen voor meer gewichtsverlies. Bovendien, wordt het pakket met een voedings- en trainingsschema geleverd voor optimale begeleiding als het gaat om voeding en traingsschema. Hierdoor, weet je precies wat je moet eten en hoe je moet trainen als je optimaal wil afvallen.

Bestel het Afslank Pakket op:

https://gymfood.nl/afslanken/slim-fit/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *